בעיות קשב וריכוז

ניסיונו הרב בעבודה עם תלמידים תוך שימת דגש על רגישות מיוחדת לתלמידים בעלי לקויי למידה  וכן השיטות השונות בפסיכולוגיה אשר למד במכון אדלר מקנים ליניב שילוב מיוחד בין תהליך לימוד שכלתני לרגשי והתוצאה –  סביבת לימוד ייחודית שתביא כל תלמיד, לא משנה מה נקודת ההתחלה שלו, לסיום מוצלח של תהליך לימוד הנהיגה.


שאלות ותשובות - לימוד נהיגה לתלמידים עם הפרעת קשב וריכוז

  1. מה מאפיין נוער עם בעיות של קשב וריכוז ADHD שלומד נהיגה?
    נוער עם בעיות של קשב וריכוז מסוגלים ללמוד נהיגה ואכן יכולים להוציא רישיון נהיגה, אולם במהלך שיעורי הנהיגה, תלמיד בעל הפרעות קשב וריכוז לעיתים לא מקפיד על הרגלי נהיגה כפי שנלמד כגון: שמירה על נסיעה בימין הכביש, החלפת נתיבים בצורה מבוקרת, שמירה על מהירות הנסיעה.
    כמו כן, הוא סובל ממרכיבים של התנהגות ורגש כגון אגרסיביות, התפרצויות כעס, סף תסכול נמוך וקושי לקבל ביקורת.
     
  2. מה כדאי לתלמיד עם בעיות של קשב וריכוז שמוגדר כ – ADHD לעשות כאשר הוא מחליט להתחיל ללמוד נהיגה?
    חובת כל תלמיד שרוצה ללמוד נהיגה בין אם הוא מוגדר בעל בעיות קשב וריכוז או בין אם לאו עליו להוציא טופס ירוק בנקודות שמאושרות ע"י משרד הרישוי, לאחר הוצאת הטופס הוא מבצע בדיקת ראיה אצל אופטומטריסט מאושר גם כן ע"י משרד הרישוי. לאחר מכן עליו לגשת לרופא משפחה/ילדים  כדיי שזה ימלא את הנתונים הרפואיים לגבי אותו תלמיד, חובת הרופא במידה והתלמיד נוטל תרופה כלשהיא באופן קבוע לציין את שם התרופה בטופס הירוק. התלמיד גם מחוייב למלא הצהרת בריאות ועליו לציין גם כן אילו תרופות הוא מקבל.
    לאחר מילוי הטופס יש למסור את הטופס למשרד הרישוי על מנת שיאשר רפואית לתלמיד להתחיל ללמוד, התהליך לוקח זמן ולכן אסור להתחיל ללמוד לפני שיש אישור סופי של משרד הרישוי להתחיל ללמוד נהיגה.
     
  3. האם ניתן לקחת כדורים להפרעות קשב וריכוז תוך כדי שעורי נהיגה וכן לאחר מכן?
    בהחלט כן, לאחר שמשרד הרישוי מאשר שעל פי הדיווח בטופס הירוק, שם מצויין הטיפול התרופתי של התלמיד,  אין בכך שום בעיה, מחקרים אף מוכיחים כי יש שיפור במיומנויות הנהיגה בעת נטילת התרופות.
     
  4. האם נהגים צעירים בעלי בעיות של קשב וריכוז מסכנים את עצמם יותר מנהגים צעירים ללא בעיות של קשב וריכוז?
    נהגים צעירים מעורבים באחוז גבוה יותר בתאונות מאשר נהגים בעלי ניסיון,  המצב חמור יותר עם נהגים צעירים בעלי קשב וריכוז מכיוון שהם מעורבים פי 2- 4 יותר בתאונות דרכים מאשר נהגים צעירים, בנוסף, התאונות שלהם בדרך כלל תאונות קשות יותר והם הרבה פעמים חוזרות על עצמן במיוחד בשעות הלילה.
     
  5. האם על תלמידים בעלי קשב וריכוז מומלץ שינהגו וילמדו על רכב עם גיר אוטומטי או גיר רגיל?
    מבחינת לימוד נהיגה, תלמידים אלו יכולים ללמוד גם עם גיר רגיל וכן גיר אוט', נתונים מהשטח שנהגים עם בעיות קשב וריכוז נוהגים יותר טוב עם רכבים בעלי גיר אוטומט מכיוון שהם מתפנים להתרכז יותר בדרך מאשר בתפעול הרכב.
     
  6. איזה אופי של מורה נהיגה מומלץ לתלמיד בעל בעיות של קשב וריכוז לבחור?
    יש לבחור מורה בעל סבלנות, רצון ובעל פתיחות להכיר לעומק את הנושא של הוראת נהיגה לאוכלוסיות הסובלות מליקויי למידה ומהפרעות קשב וריכוז. מומלץ לבחור מורה שעובד עם בעלי מקצוע שונים המטפלים עם אוכלוסיה של בעלי קשב וריכוז, מורה שקיבל הסבר ופיתח שיטות עבודה עם בעלי המקצוע המטפלים באוכלוסיה זו, חשוב לאחר בחירת המורה להדריך ולהבהיר למורה את הבעיות הייחודיות  של ילדכם ואת צרכיו המיוחדים.
     
  7. מהי השיטה הנכונה ללימוד נהיגה של תלמידים בעלי בעיות של קשב וריכוז?
    ראשית לא מומלץ להתחיל עם שיעורים כפולים שהם ארוכים פי 2, יש לבנות את השיעורים בצורה הדרגתית ולהתחיל מהקל אל הכבד, בכל שיעור יש לתת הסבר עיוני לגבי נושא שאותו רוצים ללמוד ולאחר מכן לצאת ולתרגל באופן מעשי את אותו נושא. במהלך השיעורים על המורה לתת המון חיזוקים לתלמיד על הצלחותיו. במידה והתלמיד מנסה לסטות מהנהלים ולא לקבל הערות של המורה, חובת המורה לא לוותר ולהיות עקבי עד אשר התלמיד משיג תוצאות והצלחות בנהיגה שלו.
     
  8. האם מומלץ להכניס גירויים במהלך השיעורים כגון: הפעלת רדיו או הזמנת חברים לשיעורים?
    לא מומלץ להכניס גירויים אלו לשיעורים בשלבים הראשוניים, אולם בשלבים מתקדמים יותר על המורה להוסיף גירויים בתוך הרכב בהדרגה כגון: הפעלת מכשיר רדיו, שהתלמיד יביא לרכב דיסק עם השירים האהובים עליו, להזמין חברים על מנת להכינו גם למציאות שבה הוא ינהג.
    בנוסף אני ממליץ מאד להזמין את ההורים לשיעורים מתקדמים, על מנת שיראו את יכולת ילדיהם לנהוג, זה תורם רבות בהפחתת המתח בין הצדדים לקראת הוצאת הרישיון.
     
  9. מהי יכולה להיות תרומתם של ההורים בתהליך לימוד הנהיגה?
    ראשית להוות דוגמא לילדיהם ולהראות להם שהם נוהגים עפ"י חוק, לשתף לאורך כל התהליך פעולה עם המורה לכל בעיה שמתעוררת, להגיע בשלבים מתקדמים לשיעורים עם ילדיהם ולחזק אותם על תהליך הלמידה.
     
  10. מה אתה ממליץ להורים לעשות לאחר שהילד/ה קיבל את רשיון הנהיגה?
    ראשית ברגע שילדיהם קיבלו רישיון נהיגה, זהו סוג של ניצחון עבורם ובהחלט מומלץ לשמוח איתם ולפרגן להם על הצלחתם. חשוב מאד לשתף את ילדיכם לגבי החששות של נהיגתם במהלך הלווי, וכן בתקופה לאחר מכן . מומלץ להגדיר התאמת ציפיות כדי למנוע מתחים מיותרים ולהפוך את התקופה לתקופה חוויתית וכייפית. החוק אינו מגדיר את כמות הליווי שעל הנהג המנוסה לעשות ובקרוב זה עומד להשתנות. ההמלצה שלי היא חד משמעית – חשוב ללוות את ילדכם כמה שיותר! חפשו סיבות לנסיעות ממושכות ובתנאים שונים לדוגמא: בחושך, בימי גשם, בתנאי עומס תנועה, בכבישים מהירים, אל תעירו רק על התנהגות לקויה בכביש, תחזקו אותם גם על נהיגה טובה ובטיחותית ושקפו זאת לילדיכם.
     
  11. האם ישנם אביזרים שמומלץ להרכיב על הרכב שבו ילדיהם ינהגו?
    מומלץ לשים מראות נוספות על גבי המראות הצדדיות על מנת לכסות את שדה הראיה באופן מקסימלי. כמו כן, מומלץ לרכוש מכשיר AWACS שתפקידו לסייע לנהג להימנע מתאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב או הסחת דעת של הנוהג ברכב.
 

צרו קשר בטלפון: 052-5400661 או השאירו פרטי התקשרות ואשיב בהקדם:

צרו קשר
» דוא"ל:  Yagr4u@gmail.com
» פייסבוק:  יניב גרינברג מורה נהיגה
 
©